Előfordul, hogy az egészségügyben is vannak zökkenők a kezelőorvosok és a betegek viszonyában. Nézzük meg, hogy az egészségügyi dolgozók milyen személyiség- és viselkedésjegyeket társítanak a „jó beteg”-nek tekintett páciensekhez. Ahhoz ugyanis, hogy eredményes és súrlódásoktól mentes legyen a kezelés, mi páciensként (de természetesen egészségügyi dolgozóként is) sokat tehetünk.
Hogyan viselkedik a „jó beteg”?
Az orvosok azért dolgoznak, hogy segítsenek nekünk meggyógyulni, és mi is tehetünk azért, hogy a lehető legtöbbet tudják értünk tenni szakorvosként.
A „jó beteg”:
- Kérdez
Az orvosi terminológia nem mindenki számára világos, ez természetes. Nyugodtan kérd meg az orvosodat, hogy magyarázza el újra vagy éppen fogalmazza meg egyszerűbben a dolgokat. Nem szabad, hogy túl sok olyan dolog maradjon, amit nem értesz, mert akkor nehéz lesz követni a kezelési tervet.
- Türelmes
Bár az orvosi rendelőben és a kórházban a várakozás frusztráló lehet, mindenki ugyanabban a cipőben jár. Nem várhatjuk el, hogy mi velünk foglalkozzanak elsőként. Igyekezz türelmesen várni a sorodra, különösen a sürgősségi osztályon.
- Udvarias
Bár nyilvánvaló, hogy a tiszteletteljes kommunikáció alapvető feltétele a jó viszonynak orvos és beteg között, sokak számára ez nem magától értetődő.
Ne kezdj kiabálni a nővérekkel és az orvosokkal csak azért, mert úgy érzed, hogy nem kapod meg a kellő figyelmet. Előfordulhat ugyanis, hogy éppen az ellenkezőjét éred el ezzel a fajta magatartással.
- Engedi, hogy az orvos elvégezze a vizsgálatot
Az alapos fizikális vizsgálat elengedhetetlen része a diagnózisnak. Sok beteg azonban elutasító, amikor a vizsgálatra kerül sor. Ezzel azonban megnehezítheti a betegsége azonosítását és végső soron a kezelési terv felállítását. Mit is értünk ezalatt? Vegyünk egy hétköznapi példát: attól függetlenül, hogy csak torokfájás a panaszunk, le kell vetkőznünk derékig, mert az orvos a ruházatunkon keresztül nem tudja meghallgatni a tüdőt a sztetoszkóppal, csak a bőrön keresztül hallja ugyanis azokat a zörejeket, amelyek alapján képes azonosítani az állapotunkat.
- Betartja a kezelési utasításokat
Nem várható el a kezelés eredményessége, ha nem teszünk eleget az orvosi utasításoknak.
Szednünk kell az előírt rendszerességgel a gyógyulásunk érdekében felírt gyógyszereket. Eleget kell tennünk továbbá az orvosunk tanácsainak, ha életmódváltoztatást kér a mielőbbi felépülés érdekében.
- Önmaga érdekében felszólal, de tisztelettudóan
Jó betegnek lenni nem jelenti azt, hogy vakon igent mondunk mindenre, amit az orvosok javasolnak, és nem feltétlenül vagyunk kötelesek eltűrni a hosszúra nyúló várakozási időt, vagy éppen a kezelőorvos rossz modorát. Ha nem egyértelmű számunkra a diagnózis, vagy a kezelés módja, kérjük meg a kezelőorvosunkat, hogy magyarázza el, mit-miért kell megtennünk. Ha nincs időnk megvárni a vizsgálatot, kérjünk bátran új időpontot. Ha pedig egyszerűen kiállhatatlannak tartjuk a kezelőszemélyzetet, válthatunk orvost, illetve felkereshetünk másik egészségügyi ellátót a nyugodt és kiegyensúlyozott gyógyulásunk érdekében.
Az empatikus, türelmes és tiszteletteljes hozzáállás, az előkészület, az egyértelműen és őszintén megfogalmazott kérdések és aggályok mind segítenek abban, hogy gördülékenyebb és eredményesebb legyen az egészségügyi ellátás.