Írta: Bodor Anna
Mik azok a tanulási stílusok és hogyan segíthetik a hatékonyságot? Tényleg fontos, hogy csak egy típusba tartozzunk? Cikkünkből kiderülnek a válaszok!
Tényleg léteznek tanulási stílusok?
A tanulási stílus alatt azokat a külső és belső feltételeket értjük, amelyek mellett preferáljuk a tanulási folyamatot. Ezeknek a leggyakoribb felosztása az érzékszervi modalitás alapján történő, de például a feladatmegoldás vagy az irányítás módja szerint is csoportosíthatunk vagy akár a társas környezet alapján is meghatározhatunk típusokat.
Gyakori tévhit, hogy valamilyen tanulási típus jobban illik hozzánk és ha megtaláljuk a saját tanulási módunkat, akkor hatékonyabban fog menni a folyamat. Valójában a tanulási stílus kérdőívek csak preferenciát mérnek. Ha egyszer megkaptuk eredményként, hogy a vizuális típusba tartozunk, az még nem jelenti azt, hogy később nem módosulhatnak az általunk leginkább használt és szeretett módszerek.
Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy nagyon hasznos feltérképezni a jelenleg használt technikáinkat, hiszen így tudatosabbá válhatnak és emellett megismerkedhetünk egy csomó új módszerrel is. Kísérletezzünk bátran, próbáljunk ki új eszközöket vagy rutint, hiszen így találhatjuk meg a nekünk leginkább működő rendszert! Azt is fontos észben tartani, hogy néha jól esik a változatosság, így nem muszáj mindig ugyanahhoz a szisztémához ragaszkodnunk!
Milyen fő típusai vannak a tanulásnak?
Ha a leggyakrabban használt osztályozási formát használjuk, akkor az érzékszervi modalitás szerint megkülönböztetünk vizuális, auditív, taktilis-kinesztetikus és vegyes tanulási stílust.
Ha a vizuális típusba tartozunk, akkor valószínűleg kedveljük az olyan módszereket, mint a gondolattérkép, a tanulókártyák, a szövegkiemelés vagy a színes képek és ábrák használata. Érdemes lehet látványos vázlatokat készítenünk, esetleg oktató videókat keresnünk az interneten az adott témában. Ha ezek a módszerek jól működnek nekünk, akkor a minél színesebb annál jobb elvet követve érdemes a látvány szempontjából is izgalmassá tenni a tananyagot. Az olyan online megoldásokat is kipróbálhatjuk, mint a Quizlet (amely tulajdonképpen internetes tanuló kártya, de más játékos és látványos módszereket is kipróbálhatunk az applikáción belül). vagy a MindOnMap (ami pedig internetes gondolattérkép készítést tesz lehetővé).
Ha inkább az auditív jellemzők jelennek meg nálunk, akkor valószínűleg fontos nekünk a tanári magyarázat és szívesen mondjuk fel vagy olvassuk hangosan a tananyagot. Jobban megmaradnak a hallott magyarázatok, mint az olvasott vagy látott információ. Ehhez a típushoz jól illeszkedik, ha felmondjuk a telefonunk hangrögzítőjére a megtanulandókat, esetleg podcastet vagy felvett tanórát hallgatunk a témában. A megjegyzendőket érdemes lehet rímekbe vagy szójátékokba foglalni.
A taktilis-kinesztetikus típusok szeretik használni a kezüket vagy akár a teljes testüket a tanuláshoz. Ha ez a tanulási forma jellemez minket, akkor tanulás közben az új ismereteket megpróbálhatjuk összekötni egy-egy mozdulattal. Valószínűleg nem esik jól a hosszas üldögélés, ezért akár állva vagy sétálva is tanulhatunk, esetleg a székünket lecserélhetjük egy fittlabdára. Számunkra is hasznosak lehetnek a különböző diagrammok, gondolattérképek és fontos az aktív jegyzetelés.
A vegyes típus ezeket az eltérő módszereket ötvözi, jól esik neki, ha variálhatja a technikákat és fontos számára a változatosság. Ne felejtsük el, hogy a motivációnk felélesztését is szolgálhatja, ha néha felrázzuk a régi rutint és kipróbálunk egy eddig ismeretlen módszert.
Mivel segíthetjük még a hatékony tanulást?
Vannak olyan szempontok, amelyeket a ránk jellemző tanulási stílustól függetlenül érdemes figyelembe venni, hiszen egy kisebb változtatással jelentősen javíthatjuk a teljesítményünket és a produktivitásunkat! Nézzünk meg 6 tényezőt, ami segítheti a hatékony tanulásunkat!
- A részesítsük előnyben az aktív tanulást. Például idézzük fel minél többször az új információkat, csináljunk próbafelelést, fogalmazzuk meg a kérdéseinket az új ismeretekkel kapcsolatban és gyűjtsük össze, hogy mi az, amit már tudunk a témában.
- Tartsunk szüneteteket a tanulás közben, például jó kombináció, ha 20 percet koncentrálunk majd 5 perc szünetet tartunk. Ha bírjuk, akkor ezt akár 50 perc tanulás – 10 perc szünetre is növelhetjük! A szünet alatt álljunk fel, igyunk egy kis vizet, szellőztessünk, mozgassuk át az izmainkat!
- Tanulás alatt a telefonunkat kapcsoljuk ki, vagy vigyük át egy másik helyiségbe! Ezzel nagyban lecsökkentjük a lehetséges zavaró tényezők számát és tovább tudunk majd tanulni. Ne felejtsük el, hogy a multitasking nagyon fárasztó a figyelmünk számára és az üzeneteinkre vagy értesítésinkre való rápillantás rendkívül energiaigényes.
- Készítsünk elő mindent, amire szükség lehet (pl. víz, nasi, íróeszközök, papírok, tankönyvek, füzetek)!
- Biztosítsuk a csendes, nyugodt környezetet és ha zenét hallgatunk akkor instrumentálisat válasszunk (hiszen a szöveg zavaró lehet)!
- Készítsünk tanulási tervet! Vezessük a teendőinket és egy nagyobb dolgozatra vagy vizsgára több napon keresztül, kisebb egységekben készüljünk. Fontos, hogy az időbeosztásunkban hagyjunk időt az ismétlésre is!