Zsebpénz vagy nem zsebpénz?

Hogyan segíthetünk a gyermekünknek pénzügyileg (is) tudatos felnőtté válni. Vajon jó ötlet zsebpénzt adni? Cikkünkből most kiderül, hogy mi számít igazán.

Mitől lesz egy gyerekből pénzügyileg tudatos felnőtt?

A felnőttkori pénzügyi tudatosságot gyermekkori tapasztalatokkal jól megalapozhatjuk és elősegíthetjük, hogy a gyerekek későbbi életük során az anyagi biztonságokat szolgáló döntéseket tudjanak hozni. De vajon mik lehetnek ezek a tapasztalatok? Formális oktatás? Vagy valami életszagúbb?

A gyermekünk pénzügyi tudatosságát növelhetjük praktikus információkkal, amelyeket különbözőképpen hinthetünk el a mindennapokban. Például, ha bevonjuk gyermekünket a pénzhez kapcsolódó tevékenységeinkbe, akkor azzal máris megnyithatjuk a pénzügyi tudás kapuját. A boltban történő fizetésnél engedjük meg, hogy a gyermek használja a bankkártyánkat vagy számolja ki a készpénzt. Jó ötlet, ha a család kiskorú tagjai is részt vehetnek a nyaralás költségeinek kiszámításában vagy egy nagyobb vétel (például autóvásárlás) előtti mérlegelésben. Kipróbálhatunk olyan társasjátékokat is, amelyekbe pénzügyi ismereteket is csempésztek a készítők.

Építhetünk a gyermekünk kíváncsiságára is, hiszen – főleg a kicsiket – minden érdekli, ami körbeveszi őket. Ha gyermekünk a pénzügyekkel kapcsolatos kérdéseket tesz fel, akkor figyeljünk arra, hogy az életkori szintnek megfelelően válaszoljunk, hiszen egy túlságosan bonyolult felelettel könnyen elvehetjük a kedvét a további kíváncsiskodástól.

Egy 2022-es kutatás eredményei alapján a családi szocializációs közeg mellett az iskolai környezetben szerzett ismereteknek és tapasztalatoknak is nagyon fontos szerepe van a későbbi pénzügyileg felelősségteljes magatartásban. Ha az iskolában van lehetőség pénzügyi oktatáson részt venni, akkor erre biztassuk gyermekünket!

Ezért fontos az önállóság

A pénzügyi nevelés során az egyik legfontosabb feladat, hogy adjunk gyermekünknek teret a kísérletezésre és az önálló tapasztalatszerzésre. Sokan azért nem érdeklődnek a pénzügyek iránt, mert azt érzik, hogy ez túlságosan bonyolult és nincs esélyük megérteni (az egyébként meglehetősen egyszerű) fogalmakat és összefüggéseket. Ha gyermekünk egy kis önbizalomra tesz szert a pénzzel kapcsolatosan, akkor azzal elindítjuk azon az úton, hogy érdeklődjön a gazdasági és a mindennapi pénzügyi témák iránt.

Ha a gyermek nem kap megfelelő ismereteket a tudatos pénzkezeléssel kapcsolatban, akkor az nemcsak az anyagi helyzetére lesz kihatással, hanem például a mentális egészségére és a kapcsolataira is. Azoknak, akik nem tudják megfelelően kezelni az anyagiakat, nagyobb esélyük van a stressz és a szorongás gyakori megtapasztalására, a kapcsolati konfliktusokra, a függőségek kialakulására és a csökkent önértékelésre.

Az önállóság, a felelősség és kompetencia megtapasztalásának a legjobb eszköze a zsebpénz.

Zsebpénzt sokféleképpen lehet adni. Vannak olyan szülők, akik alanyi jogon utalják ki az előre megbeszélt havi összeget. Mások inkább a ház körüli munkákért cserébe fizetnek, esetleg jó jegyek után adnak pénzt. Minden módszernek megvannak az előnyei és a hátrányai, viszont fontos, hogy a pénzzel való gyakori jutalmazás azt eredményezheti, hogy a gyermeknek csökken a belső motivációja.

A zsebpénznek azért van kiemelt jelentősége a pénzügyi tudatosság kialakításának szempontjából, mert olyan alapvető gyakorlatokat sajátíthat el általa a gyermek, mint a megtakarítás, a priorizálás és a mérlegelés. Érdemes odafigyelni arra, hogy a zsebpénzként kapott összeg ne legyen túl nagy, a gyermeknek spórolnia kelljen, ha el akarja érni a saját maga által kitűzött célokat. Ha gyermekünk valamilyen nagyobb kiadásra gyűjt, és kitartóan takarékoskodik, akkor ne felejtsük el megdicsérni és értékelni az erőfeszítéseit.

Idősebb gyermek esetén a diákmunka kérdése is gyakran felmerülő kérdés. Ha gyermekünk szeretné kipróbálni magát valamilyen diákmunkában, akkor bátorítsuk, hiszen ez egy nagyon jó módja annak, hogy a pénzügyi tudatossága erősödjön, munkatapasztalatot szerezzen és formálódjanak a pályaválasztási tervei.

A kulcs: a példamutatás

A felnőttkori pénzügyi tudatosság legerősebben a szülők által mutatott példával mutat összefüggést. Ez természetes, hiszen leginkább azáltal formáljuk gyermekünk viselkedését, hogy hogyan viselkedünk. Hiába iratkozunk fel gyermekeknek szóló pénzügyi érzékenyítésre, ha mi magunk nem érdeklődünk a téma iránt, esetleg hitelt hitelre halmozunk.

Ha egyelőre nem érezzük magunkat járatosnak a pénzügyek világában, akkor olvassunk el néhány cikket a témában, ismerjünk meg néhány új fogalmat és próbáljunk meg olyan szokásokat beépíteni a mindennapjainkba, amik hozzájárulnak az anyagi stabilitásunk erősödéséhez.

Jó példát leginkább azzal mutathatunk, ha a gyermeket bevonjuk például a költségvetés vagy a megtakarítás megtervezésébe és közben megtanítunk neki néhány olyan alapfogalmat, mint a kamat, az infláció vagy a hozam.

Fontos azonban, hogy ne essünk át a ló túloldalára. Maradjunk a gyermek életkorának megfelelő témáknál és szintnél és ne vonjuk bele megterhelő vagy stresszes szituációkba. A pénzügyi aggodalmainkat vagy dilemmáinkat semmi esetre se a gyermekünkkel beszéljük meg, ezekkel a témákkal forduljunk inkább a partnerünkhöz, egy baráthoz vagy egy szakemberhez.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük